Finaliści I edycji konkursu

Finaliści I Ogólnopolskiego konkursu im. Andrzeja Żurowskiego na recenzję teatralną dla młodego krytyka

Justyna Biernat (rocznik 1984) doktorantka w Katedrze Teatru i Dramatu Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka teatrologii i filologii klasycznej UJ. Redaktorka książki Granice wolności w starożytnej myśli greckiej, recenzentka teatralna, redaktorka czasopisma naukowego Philosophy Study, instruktorka zajęć teatralnych dla dzieci i młodzieży. Tematem jej dysertacji jest lament w greckiej tragedii antycznej analizowany narzędziami psychoanalitycznymi. Laureatka stypendium Mobilność Plus, w ramach którego część swojego doktoratu realizowała na Uniwersytecie w Oksfordzie pod opieką naukową profesora Olivera Taplina.

Krótka rozmowa z laureatką

Skąd zamiłowanie do teatru?

Z czasów, kiedy na lekcji języka polskiego pani zbierała zapisy na wycieczkę do teatru w Warszawie. Kiedy w miejskiej bibliotece nie było nawet połowy książek wymaganych na egzamin wstępny na teatrologię.

Co pomyślała Pani, gdy usłyszała Pani o konkursie?

Muszę.

Dlaczego zdecydowała się Pani na udział w konkursie?

Piszę, więc konkuruję.

Czego dotyczyły napisane przez Panią recenzje?

Strachu przed przemijaniem Levina, nagości Towiańskiego i radykalizmu Jezusa.

Co sądzi Pani o idei konkursu?

Doskonała, jak to idea. Zwłaszcza na nieurodzajnym i zaniedbanym polu krytyki teatralnej.

Czy spodziewała się Pani kwalifikacji do finału konkursu?

Czy mieć nadzieję to spodziewać się?

 

Recenzje konkursowe

Klątwa

Olsten

Towiańczycy


Michał Centkowski (rocznik 1988) ukończył kulturoznawstwo na Uniwersytecie Śląskim. Jest recenzentem Dwutygodnika com., Nowej Siły Krytycznej i felietonistą portalu e-teatr.pl. Współpracuje z magazynem kulturalnym KTW. Publikował min. w Krytyce Politycznej, ArtPapierze. Prócz krytyki zajmuje się także zagadnieniami dotyczącymi finansowania instytucji kultury i polityką kulturalną. Niestrudzenie tropi patologie związane z wyborem kadr kierowniczych w teatrach publicznych.

Krótka rozmowa z laureatem

Skąd zamiłowanie do teatru?

Z niezgody na kondycję świata, a może ze znużenia rzeczywistością ? Jeszcze nie wiem. 

Co pomyślał Pan, gdy usłyszał o konkursie?

Jakie to szczęście, że ktoś jeszcze chce czytać teatralne recenzje.

Dlaczego zdecydował się Pan na udział w konkursie?

Dla głównej nagrody. 

Czego dotyczyły napisane przez Pana recenzje?

Ważnych spektakli, wystawionych na ważnych scenach. Człowieka uwikłanego w ideologie, politykę, historie. Ale też artysty, inscenizatora, wobec dziełą literackiego, wobec teatru.

Co sądzi Pan o idei konkursu?

Piękna idea wspierać młodych adeptów wymierającego zawodu.

Czy spodziewał się Pan kwalifikacji do finału konkursu?

Tak, spodziewałem się. Jakkolwiek nieskromnie to brzmi.

 

Recenzje konkursowe

Królowa Lodu

Myśmy wszystko zapomnieli

Noc żywych trupów


Szymon Kazimierczak (rocznik 1988) studiował na wydziale Wiedzy o Teatrze Akademii Teatralnej im. A. Zelwerowicza. Od 2012 roku redaktor miesięcznika Teatr, gdzie publikuje artykuły dotyczące współczesnego teatru. W sezonie 2013/2014 członek komisji artystycznej 20. Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej. Prywatnie gitarzysta hiphopowego zespołu Dla Kontrastu.

Krótka rozmowa z laureatem

Skąd zamiłowanie do teatru?

W moim domu panowała raczej kinomania niż teatromania. Zdawałem do liceum w którym była klasa teatralno-filmowa, raczej oczekując, że pogłębię zainteresowanie kinem. W ramach obowiązkowych zajęć lekcyjnych uczęszczałem na warsztat teatralny i wiedzę o teatrze i filmie, prowadzone przez Annę Ciszowską – wspaniałą pedagog i reżyserkę teatru dzieci i młodzieży. Oprócz tych zajęć, Ania pracowała nadprogramowo z moją klasą nad naszym własnym przedstawieniem. Ta dwuletnia, bardzo angażująca i intensywna praca – w pustych salach lekcyjnych, po godzinach zajęć – a potem różne wyjazdy ze spektaklem, były dla mnie pierwszym i od razu bardzo poważnym wejściem w teatr.

Co pomyślał Pan, gdy usłyszał o konkursie?

 Pomyślałem, że to miłe, że poświęca się uwagę młodym autorom, którzy dopiero zaczynają pracę w zawodzie

Dlaczego zdecydował się Pan na udział w konkursie?

Spełniałem kryteria zawarte w regulaminie.

Czego dotyczyły napisane przez Pana recenzje?

Dotyczyły, oczywiście, przedstawień teatralnych. Można je przeczytać na papierze i w Internecie, nie będę ich tu streszczał.

Co sądzi Pan o idei konkursu?

Dla mnie jest szczególnie ważne, że w Kapitule zasiadają także praktycy teatru. Ponieważ recenzja bierze się z chęci odpowiedzi na dzieło, cieszy mnie, że moje teksty najwyraźniej zostały przez nich.

Czy spodziewał się Pan kwalifikacji do finału konkursu?

Nie wiem na jakiej podstawie miałbym się spodziewać? Cieszę się bardzo z tego wyróżnienia, to miłe i cenne, że zauważono moją pracę, takie sygnały są bardzo mobilizujące.

 

Recenzje konkursowe

Kabaret warszawski

Kwaśne mleko

Zaćmienie


Alicja Müller (rocznik 1991) gdynianka mieszkająca w Krakowie. Studentka IV roku filologii polskiej ze specjalizacją antropologiczno – kulturową na Uniwersytecie Jagiellońskim. Prowadzi krakowski oddział internetowego magazynu Teatralia.

Krótka rozmowa z laureatką

Skąd zamiłowanie do teatru?

Trudno wskazać konkretną „zajawkę”, ale tak na poważanie zaczęło się od wolontariatu na gdańskim Festiwalu Szekspirowskim, później już się potoczyło. 

Co pomyślała Pani, gdy usłyszała Pani o konkursie?

Pomyślałam: „ooo, super!” (bo praca krytyka to niełatwe, a niezbyt często doceniane rzemiosło).

Dlaczego zdecydowała się Pani na udział w konkursie?

Spełniam wymagania formalne.

Czego dotyczyły napisane przez Panią recenzje?

W kolejności chronologicznej (według dat premier) pisałam o „Akropolis” w reżyserii Łukasza Twarkowskiego w krakowskim Starym Teatrze, czyli dramacie Wyspiańskiego przeniesionym w rzeczywistość wirtualną, o spektaklu „Niżyński. Zapiski z otchłani” Józefa Opalskiego z Teatru im. Juliusza Słowackiego, będącym poruszającym studium przypadku wielkiego solisty, któremu choroba odebrała zdolność tańczenia oraz o monodramie „Jasieński” w reżyserii Ewy Wyskoczył (znów Stary Teatr) – opowieści o enfant terrible polskiego futuryzmu.

Co sądzi Pani o idei konkursu?

Uważam, że to świetny pomysł, ponieważ mamy mnóstwo konkursów teatralnych – począwszy od reżyserskich, skończywszy na aktorskich, a brakuje tych dla drugiej strony, czyli dla krytyków, a przecież i my jesteśmy częścią teatralnego świata. 

Czy spodziewała się Pani kwalifikacji do finału konkursu?

Nie. Ja nigdy się niczego nie spodziewam. Uwielbiam niespodzianki.

Recenzje konkursowe

Akropolis

Jasieński

Niżyński. Zapiski z otchłani


Ewa Uniejewska (rocznik 1990) studentka ostatniego roku Wydziału Wiedzy o Teatrze w warszawskiej Akademii Teatralnej. Stale współpracuje z kwartalnikiem Scena i Aspiracje, publikowała również w miesięczniku Teatr. Sekretarz redakcji kwartalnika Nietak!t oraz sekretarz regionu warszawskiego portalu Teatralny.pl

Recenzje konkursowe

Listy na wyczerpanym papierze

Pchła Szachrajka

Tramwaj zwany pożądaniem

 


 

Wielka wygrana w Konkursie im. Andrzeja Żurowskiego

Studentka UJ laureatką

 

– Już nominacja była niespodzianką, a wygrana, to dopiero niespodzianka – powiedziała tuż po odebraniu nagrody w I Ogólnopolskim Konkursie im. Andrzeja Żurowskiego na recenzje teatralne dla młodego krytyka laureatka, Alicja Müller.

rsz_01 (Kopiowanie)

W sobotnie popołudnie, 18 maja, w Teatrze Miejskim im. Witolda Gombrowicza w Gdyni rozstrzygnięto I edycję konkursu im. Andrzeja Żurowskiego dla młodych krytyków. Pamiątkową księgę poświęconą Andrzejowi Żurowskiemu, a zatytułowaną Szekspiromania oraz dyplomy otrzymali wszyscy finaliści. Nagrody wręczali wiceprezydent Gdyni Marek Stępa i prezes polskiej sekcji AICT (Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych) dr Tomasz Miłkowski.

W ciągu czterech miesięcy trwania konkursu 17 autorów nadesłało 51 prac.

Kapituła w składzie: prof. Bożena Frankowska, Sławomira Łozińska, Maria Napiontkowa, Remigiusz Grzela, Krzysztof Miklaszewski, dr Tomasz Miłkowski i Maciej Prus wyłoniła pięciu finalistów: Justynę Biernat z Krakowa, Michała Centkowskiego z Zabrza, Szymona Kazimierczaka z Warszawy, Alicję Müller z Krakowa oraz Ewę Uniejewską z Warszawy.

Nagrodę główna przyznano Alicji Müller, która urodziła się w Gdyni, ale aktualnie mieszka w Krakowie, jest studentką IV roku filologii polskiej ze specjalizacją antropologiczno – kulturową na Uniwersytecie Jagiellońskim i prowadzi krakowski oddział internetowego magazynu Teatralia.

rsz_03 (Kopiowanie)Alicja Müller w swoich analizach zwraca uwagę przede wszystkim na opis gry aktorskiej i plastykę przedstawienia. Jej recenzje charakteryzuje przemyślana konstrukcja tekstu, czytelność opisu i solidna argumentacja dotycząca ocen i sądów. Nie unikając podejścia teatrologicznego, autorka zachowuje dbałość o piękno języka w prezentowanych tekstach – napisano w uzasadnieniu werdyktu Kapituły (pełne uzasadnienie poniżej).

Konkurs im. Żurowskiego zaistniał z inicjatywy Klubu Krytyki Teatralnej, a wsparł przedsięwzięcie i nagrodę główna w wysokości 10 tysięcy złotych ufundował prezydent Gdyni Wojciech Szczurek.


Uzasadnienie Kapituły:

 

Recenzje nadesłane przez Panią Alicję Müller, laureatkę I Ogólnopolskiego Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego na Recenzje Teatralne dla Młodych Krytyków Gdynia 2014, wyróżnia autentyczna szerokość zainteresowań. Autorka podejmuje udane próby zmierzenia się z interpretacją spektakli opartych na klasyce polskiego dramatu, które równocześnie nawiązują do awangardy międzywojennej i zapisu autobiograficznego. W swoich analizach zwraca uwagę przede wszystkim na opis gry aktorskiej i plastykę przedstawienia. Jej recenzje charakteryzuje przemyślana konstrukcja tekstu, czytelność opisu i solidna argumentacja dotycząca ocen i sądów. Nie unikając podejścia teatrologicznego, autorka zachowuje dbałość o piękno języka w prezentowanych tekstach.