Protokół końcowy IV edycji konkursu

Protokół z końcowego posiedzenia Kapituły
IV edycji Konkursu im. Andrzeja Żurowskiego dla młodych krytyków teatralnych

Gdynia 2017

Na tegoroczny konkurs wpłynęły 72 recenzje 24 młodych krytyków teatralnych opisujące dokonania artystyczne w kilkunastu teatrach w Polsce. Wszyscy uczestnicy konkursu spełnili wymogi regulaminowe.
Kapituła IV edycji konkursu im. Andrzeja Żurowskiego pracowała w składzie profesor Bożena Frankowska – teatrolog, krytyk teatralny, Sławomira Łozińska – aktorka, Remigiusz Grzela – pisarz i krytyk, Maciej Prus – reżyser i dr Tomasz Miłkowski, teatrolog, krytyk teatralny, wiceprezydent AICT, przewodniczący kapituły.
Do półfinału zakwalifikowano recenzje Marcina Boguckiego, Michała Centkowskiego, Teresy Fazan, Stanisława Godlewskiego, Agnieszki Górnickiej, Agaty Iżykowskiej, Marcina Miętusa, Szymona Spichalskiego, Olgi Śmiechowicz i Agaty Tomasiewicz. Do finału wytypowano 15 tekstów pięciu recenzentów. Podajemy w porządku alfabetycznym:

Michała Centkowskiego za umiejętność zwięzłego opisu przedstawień, przy jednoczesnej wyrazistości ocen
Stanisława Godlewskiego za rzetelność opisu i oceny przedstawień reprezentujących rozmaite formy twórczości teatralnej
Agnieszki Górnickiej za solidność opisu przedstawień i nieunikanie krytycznego ryzyka w ich ocenie,
Szymona Spichalskiego za dogłębną analizę spektakli
Agaty Tomasiewicz za kompetencje, wrażliwość i erudycję w nadesłanych recenzjach.

Laureatami tegorocznej IV edycji konkursu im. Andrzeja Żurowskiego dla młodych krytyków teatralnych zostali:

Szymon Spichalski – laureat nagrody Prezydenta miasta Gdyni
Recenzje laureata wyróżniają się dogłębnością analizy treści i formy opisywanych przedstawień, a jednocześnie umiejętnością porównywania dokonań artystów w szerszej perspektywie niż tylko jedno zdarzenie. Rzeczowości opisu towarzyszy wyrazistość prezentowanych przez autora ocen, wspierana rzetelną argumentacją.

Agata Tomasiewicz – laureatka nagrody Marszałka Województwa Pomorskiego.
Autorka wykazała się umiejętnością kompetentnej analizy przedstawień, obejmującej wiele ich warstw, sytuowanych w szerokim kontekście kulturowym. Zwraca uwagę erudycja autorki, sprzyjająca wzmocnieniu krytycznej argumentacji i dbałość o czytelność przekazu.

Kapituła dziękuje wszystkim uczestnikom tegorocznej edycji i zwraca uwagę, że w tym roku nadesłano na konkurs wiele recenzji ze spektakli muzycznych, których analizowanie i ocenianie było nie lada wyzwaniem dla młodych krytyków. Problemy młodym piszącym o teatrze sprawia ciągle fachowa ocena gry aktorskiej. Wydaje się że współczesny język krytyczny woli raczej opisywać spektakle niż wnikliwie analizować strukturę widowiska teatralnego. Bardzo często recenzje odnoszą się do politycznych czy społecznych zamierzeń inscenizatorów. I tym koncepcjom zrealizowanym bądź tylko zamierzonym młodzi krytycy poświęcają sporo miejsca w swoich tekstach.

Protokołowała: Alina Kietrys – sekretarz konkursu

Warszawa 27.04.2017